reklama

Ako som v Malej Fatre videla slnko

Za posledných pár týždňov som slnko videla tak zriedka, ako by šlo o úkaz veľmi nezvyčajný, ba až raritný. Či už som bola v Brne alebo doma v Žiline, dni som trávila v hustej bezútešnej hmle.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (13)

Viditeľnosť zanedbateľná, vlhkosť vzduchu nevídaná, nálada ponurá, miestami depresívna. Deň čo deň rovnaký biely výhľad z okna a slnko už len v spomienkach. V takomto počasí ma človek pocit, že hmla siaha až po vrch stratosféry. Že ak tam hore slnko ešte stále kdesi je, je tak nedosiahnuteľné, že je lepšie rýchlo naň zabudnúť a naučiť sa žiť bez neho.

Ešteže je okolo mňa toľko milovníkov hôr.

„Pozri si webkameru zo Straníka,“ volá mi frajer.

Straník je náš prímestský kopec, od Žiliny vyššie možno o štyristo výškových metrov. A neuveríte, ale zvykne tam svietiť slnko. Skoro každý deň.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Niekedy rozmýšľam, či to nie je len nejaká fotomotáž, či slnko môže byť naozaj tak blízko. Neuverím, kým sa nepresvedčím na vlastné oči.

Naším „rodinným“ pohorím je Malá Fatra. Vždy, keď zatúžime po naozajstných kopcoch, po nadmorskej výške nad 1000 m.n.m, po dlhšej túre, po peknom dni a keď náš čas nie je neobmedzený, zamierime práve tam. V zimnom období je našou tradičnou túrou výšľap na Poludňový Grúň, prechod po hrebeni a potom dole lanovkou zo Snilovského sedla.

Nad inverziu sa dostávame hneď na parkovisku. Po dvoch týždňoch vidím modrú oblohu, po dlhých dňoch v hmle žmúrim oči a pozerám sa do slnka. Úžasný pocit.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Chata na Grúni je ešte v tieni, Veľký Rozsutec sa už vyhrieva na slnku.

Obrázok blogu

Po pohodovom úvode nás čaká výstup na Poludňový Grúň. Musím sa priznať, že keď som bola malá, túto časť túry som z duše neznášala. Stúpate nekonečným strmým kopcom, bez jedinej rovinky, až na vrchol Grúňa.

Obrázok blogu

Na tomto mieste sa každoročne konajú preteky v behu do vrchu. Ja som zadýchaná a to len kráčam. Našťastie, čím sme vyššie, tým viac nás výhľady motivujú pokračovať ďalej.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Z Poludňového Grúňa jediným pohľadom zachytíte Veľký Rozsutec aj Stoh.

Obrázok blogu

Počas jasných zimných dní je viditeľnosť taká dokonalá, že Vysoké Tatry vyzerajú, akoby sa dvíhali z doliny hneď za úbočiami Stohu. Aké je to Slovensko malé a koľko krásnych miest tu máme!

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Na hrebeni fučí silný vietor. No aj tak, každý, koho stretneme, sa usmieva od ucha k uchu. Bodaj by nie, keď sa na hmlu konečne dívame s nadhľadom.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Pred nami sa z oblakov dvíha Chleb. Dlho sa nezdržíme, vietor je príliš silný a nepríjemný.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Venujeme posledný pohľad Rozsutcu a Stohu...

Obrázok blogu

... a pred nami sa objaví druhá časť hrebeňa s Veľkým Fatranským Kriváňom.

Obrázok blogu

Do doliny sa zvezieme lanovkou. Spiatočná cesta je zadarmo a aspoň si ušetríme kolená na ďalšie túry.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Hoci sa vraciame späť do melancholickej zahmlenej Žiliny, náladu máme omnoho lepšiu ako ráno. Je fajn vedieť, že slnko sa na nás ešte nevykašľalo, že hmla ani zďaleka nesiaha do stratosféry a že na kopcoch je naozaj tak krásne, ako na záberoch z webkamier.

Martina Paulenová

Martina Paulenová

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  312
  •  | 
  • Páči sa:  1 681x

Matka, manželka, lekárka, bežkyňa. Píšem o tom, čo som sa naučila pri výchove svojich dcér, čo som zažila počas behov po lesoch a kopcoch, o fungovaní ľudského tela. A niekedy len o celkom obyčajných drobnostiach. Zoznam autorových rubrík:  Veselo aj vážne o materstveZo životaNa zamyslenieZ medicínyNaše krásne SlovenskoBežeckéZ cestovania po sveteNajväčšia umelkyňa, prírodaZ rozprávania starých rodičovPutovanie po Nórsku - 2008Island 2010Alpy 2011Alpy 2012Alpy 2013Alpy 2015Wachau - Dolné RakúskoViedenské zápiskyZápadné pobrežie KanadyNezaradenéSúkromnéTuristika s deťmi

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu